‘De website is onze voordeur’

De Zaak Design? Lex Hogenhout: ‘Een zeer persoonlijke woonwinkel die ik run met mijn vrouw Marijke. We verkopen antiek, vintage én nieuwe merken in het midden- en hogere segment. Klanten zijn vaak verbaasd over de breedte en kwaliteit van het aanbod in onze showroom. En dan geven we ook nog advies; van welk lampje past in welke hoek tot het inrichten van vier etages van vloer tot plafond.’ En dat begon allemaal? ‘In mijn puberteit, toen was ik al druk met het inrichten van mijn zolderkamer. Een nieuwe plant was aanleiding voor een rigoureuze herindeling van de zolder. Ik ging op zoek naar mooie spullen en struinde antiekwinkels af. Mijn eerste grote aankoop was een door nomaden gemaakt Noord-Afrikaans dienblad met antilopen en florale motieven. Geen verrassing dus dat ik ruim dertig jaar geleden in de woonbranche belandde.’ Hoe? ‘Na de academie ging ik zelf ontwerpen en verkocht ik mijn werk en andere dingen op de markt. Uiteindelijk leidde dat tot De Zaak. Aanvankelijk verkochten we enkel vintage en antiek. Nu ligt de focus meer op nieuwe producten.’ Zoals? ‘Mooie markante meubels, verlichting en accessoires die niet snel vervelen en die je niet meer wilt missen. ’Jullie specialiteit? ‘We geven een persoonlijke touch aan onze collectie en aan ons advies. Zonder onbescheiden te zijn: we zijn zeker niet gemiddeld. ’Waar moeten producten en designs aan voldoen? ‘Ze moeten goed, degelijk, eigen, apart, markant, voor langere tijd mooi, puur, duurzaam, kwalitatief en van goede materialen zijn. Een ontwerper moet ons met zijn design raken. En als er wat commercieels aan zit, is dat mooi meegenomen.’ Altijd samen? ‘Marijke en ik hebben elkaar in 1977 op de opleiding M.O.A handvaardigheid leren kennen en zijn een jaar later getrouwd. We hebben twee zoons. Marijke heeft aan modeacademies lesgegeven en veel in de sociale sector gewerkt. In 2002 kwam ze bij De Zaak. Inmiddels zijn we veertig jaar getrouwd.’ Wie is verantwoordelijk voor wat? ‘Ik speel met de showroom en ben een soort conciërge. Marijke is de duizendpoot, zij doet de marketing, planning, administratie, de contacten en het allerbelangrijkste: de webshop. Dat is onze voordeur. Vaak komen klanten via de website in contact met ons en na telefonisch contact en advies komen ze langs en worden vaak vaste klant.’ Wie zijn die klanten? ‘Iedereen die houdt van onze eigenheid en dat ook een beetje snapt. Van puber tot opa en oma.’ Mooiste compliment? ‘We hadden eens een klant die de hele wereld over reist en overal mooie dingen zag die hij wel in zijn nieuwe huis wilde hebben. Bij ons vond hij alles wat hij had gezien. Het resulteerde in een erg uitgesproken en mooi leefbaar huis.’ Inspiratiebronnen? ‘De klant, de dag, de beurzen, vtwonen, televisie en het gewone leven. Met smaak kom je een heel eind.’ Mooi pand ook. ‘Het is een basic industrieel gebouw, dat werd gebruikt voor de verwerking van katoen. Het is heel groot, beneden zo’n duizend vierkante meter, boven vijfhonderd. We hebben het schoongemaakt en gestyled, maar meer ook niet. Hoe meer je eraan doet, hoe meer je vernachelt.’Trends? ‘Daar zijn we wars van. We volgen gewoon onze eigen smaak.’ Hoe ziet het er bij jullie thuis uit? ‘Rustig met goede basic meubelen en een prachtig schilderij van Ronald Zuurmond waar we dagelijks van genieten. En net als in De Zaak met hier en daar wat nieuws en wat ouds.’ Stylingtips? ‘Durf te combineren en doe dat met artikelen die goed zijn gemaakt van eerlijke materialen en met wat eigen karakter.’